tirsdag 9. desember 2008

Spekulasi


I dag har jeg bakt spekulasi. Det er min favoritt-julekake. Nydelig!!


Men det er jo begrenset (tror jeg) hvor mye vi klarer å spise, så jeg har laget noen små gaveposer som venner skal få. Vi har en avtale om at vi ikke kjøper gave til hverandre (bare til barna) og da kan det være koselig med litt hjemmelagde kaker...



Spekulasi (Kakemenn)
3 kopper sukker
1 kopp melk
1 kopp vann
1/2 kopp smør
2 toppede ts vaniljesukker
4 ts hjortesalt
mel til deigen er passe (skal være lik pepperkakedeig i konsistens)

Stekes på 180 grader i ca. 7-8 min. i ovnens øvre del.


Enjoy!!! ;-)

9 kommentarer:

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Disse førjulstider er sååå koslige !!! Kos å få slike gaver iallefall:) Nyt TIDEN , klem :)

Guttemamma sa...

Så koselig gave å få!!

Frk Mille sa...

Kakemenn er kjempegodt. så koselige poser du hadde pakket de inni. De blir nok gla for en slik :)

Hjemme hos Vibeke sa...

Så hyggelig å gi bort kaker på den måten. Kakemenn er for meg en vestlandsk tradisjon, men den har kanskje bredt seg til hele landet?

Guttemamma sa...

Takk!! har fri, skal stripe håret, pakke gaver og vaske klær!!!Fin dag til deg og! Klem fra Anette

Min stil sa...

Mmmm. Takk for oppskrift. Den står på dagsorden.
Klæm Susanne

natural crystal x sa...

good article. I like it pertanian visit my page kesehatan and pengendali hama thank you peternakan

Unknown sa...

Hello, I enjoy reading all of your article post.
cara pemesanan I wanted to write a little comment to support you. cara pemakaian

Bomaje sa...

Hei. Takk for oppskriften på Spekulasi. Jeg har letet over alt etter dennr oppskriften og endelig fant jeg den🤩 Blandes alt bare sammen til en deig ? Er det mykt smør eller skalsmøeret smeltes ?

Mvh
Bodil