tirsdag 2. desember 2008

Sarah Bernard


Jeg har aldri hatt 7 sorter klar, verken før eller etter at Lucia kommer for å ta unnasluntrerne. Men i år er jeg faktisk veldig i rute. Jeg har kjøpt alle gaver og de fleste er levert ut. Julekortene er skrevet og kaker er bakt. Ikke 7 sorter riktig nok, men tre er ikke så verst det heller...




I går bakte jeg Sarah Bernard. En fantastisk god julekake. Tidligere år har jeg jukset å kjøpt kransekakemasse, men i år lagde jeg den helt selv. Det skal sies at resultatet ble litt ymse... jeg har sett penere kaker i mitt liv, men de smaker godt og det er vel det viktigste?





Sarah Bernard



Kransekakemasse:
500 g mandler
500 g melis
2 dl eggehvite (ca 6 egg)

Mandlene (alle eller halvparten) kan skoldes før du maler dem, men det er slett ikke nødvendig (jeg gjorde det ikke).

Bland de finmalte mandlene med melis og eggehvite i en kasserolle og varm massen under opprøring til den er brennende varm. Sett massen til avkjøling under lokk.

Når massen er kjølt former du runde kuler (litt flate) ca 2 cm i diameter og steker disse på 200 grader i 8 min.

Mokkakrem:
100 g smør
1 eggeplomme
2 ss kakao
1,5 dl melis

Bland alle ingrediensene godt til du får en jevn krem. Smør kremen på toppen av de avkjølte kakene.

Sjokoladelokk:
200 g melkesjokolade
2 ss olje (nøytral)
Smelt sjokoladen og oljen i vannbad. Dypp kakene i sjokoladen.



Enjoy!!

9 kommentarer:

ninabakke sa...

Så flink du er da! :)

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Eg synest dei ser kjempe lekre ut eg :) Ja, du er kjempeflink!! Så langt har ikkje eg komt... eg sitter å baler med korssting på ein julestrømpe eg.. hehe :D Skal skal skal :D Ønsker deg ei kjempeflott veke videre :) godklem :)

Fridashus sa...

Åh, så søt stol med fin pute i :o)

Lykkehuset sa...

Du er virkelig i rute. Så deilig. Skal ut i dag å kjøpe de siste gavene jeg. Takk for Sarah Bernard oppskriften. Den skal jeg jammen prøve;-)Ha en koselig adventstid!!!

Cathrine sa...

så flink du har vært... jeg bør ta meg sammen å bli ferdig med julegavene jeg også nå. å julekortene... og julevasken... +++ phu...;) meeen... har en avslappet holdninge til det hele.. DESVERRE kan jeg vel si;) hehe. ha en fortsatt fin dag du flinke husmor:) klem fra tr.lag

(herlig den stjerna di og den koselig barnestolen)

lavendel mio sa...

Hei.Heldig du som er i rute og kan senke skuldrene.Trodde jeg var det,men var vist ikke det alikevell.
Disse kakene såg gode ut.Likte den boksen der:)

Ha en nydelig dag,Klm:)

lavendel mio sa...

Hei.Den adventstaken kjøpte jeg på Jernia.

KLem:)

Blå-hvit samlemani sa...

Så flotte kaker. Du er jammen meg i rute. Jeg har ikke hverken bakt noe eller skrevet julekort.

Takk for koselig hilsen inne hos meg.

Fru H sa...

Så flink du har vært som har gjort unna så mye allerede. De Sarah Bernard-kakene hørtes gode ut!

Ha en fin onsdagskveld:)