tirsdag 2. desember 2008

Sarah Bernard


Jeg har aldri hatt 7 sorter klar, verken før eller etter at Lucia kommer for å ta unnasluntrerne. Men i år er jeg faktisk veldig i rute. Jeg har kjøpt alle gaver og de fleste er levert ut. Julekortene er skrevet og kaker er bakt. Ikke 7 sorter riktig nok, men tre er ikke så verst det heller...




I går bakte jeg Sarah Bernard. En fantastisk god julekake. Tidligere år har jeg jukset å kjøpt kransekakemasse, men i år lagde jeg den helt selv. Det skal sies at resultatet ble litt ymse... jeg har sett penere kaker i mitt liv, men de smaker godt og det er vel det viktigste?





Sarah Bernard



Kransekakemasse:
500 g mandler
500 g melis
2 dl eggehvite (ca 6 egg)

Mandlene (alle eller halvparten) kan skoldes før du maler dem, men det er slett ikke nødvendig (jeg gjorde det ikke).

Bland de finmalte mandlene med melis og eggehvite i en kasserolle og varm massen under opprøring til den er brennende varm. Sett massen til avkjøling under lokk.

Når massen er kjølt former du runde kuler (litt flate) ca 2 cm i diameter og steker disse på 200 grader i 8 min.

Mokkakrem:
100 g smør
1 eggeplomme
2 ss kakao
1,5 dl melis

Bland alle ingrediensene godt til du får en jevn krem. Smør kremen på toppen av de avkjølte kakene.

Sjokoladelokk:
200 g melkesjokolade
2 ss olje (nøytral)
Smelt sjokoladen og oljen i vannbad. Dypp kakene i sjokoladen.



Enjoy!!

9 kommentarer:

ninabakke sa...

Så flink du er da! :)

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Eg synest dei ser kjempe lekre ut eg :) Ja, du er kjempeflink!! Så langt har ikkje eg komt... eg sitter å baler med korssting på ein julestrømpe eg.. hehe :D Skal skal skal :D Ønsker deg ei kjempeflott veke videre :) godklem :)

Fridashus sa...

Åh, så søt stol med fin pute i :o)

Lykkehuset sa...

Du er virkelig i rute. Så deilig. Skal ut i dag å kjøpe de siste gavene jeg. Takk for Sarah Bernard oppskriften. Den skal jeg jammen prøve;-)Ha en koselig adventstid!!!

Cathrine Aksnes sa...

så flink du har vært... jeg bør ta meg sammen å bli ferdig med julegavene jeg også nå. å julekortene... og julevasken... +++ phu...;) meeen... har en avslappet holdninge til det hele.. DESVERRE kan jeg vel si;) hehe. ha en fortsatt fin dag du flinke husmor:) klem fra tr.lag

(herlig den stjerna di og den koselig barnestolen)

lavendel mio sa...

Hei.Heldig du som er i rute og kan senke skuldrene.Trodde jeg var det,men var vist ikke det alikevell.
Disse kakene såg gode ut.Likte den boksen der:)

Ha en nydelig dag,Klm:)

lavendel mio sa...

Hei.Den adventstaken kjøpte jeg på Jernia.

KLem:)

Blå-hvit samlemani sa...

Så flotte kaker. Du er jammen meg i rute. Jeg har ikke hverken bakt noe eller skrevet julekort.

Takk for koselig hilsen inne hos meg.

Hjemme hos Vibeke sa...

Så flink du har vært som har gjort unna så mye allerede. De Sarah Bernard-kakene hørtes gode ut!

Ha en fin onsdagskveld:)