mandag 24. november 2008

Stilton, Portvin og Pepperkaker!!!


I dag har jeg laget pepperkakedeig fra oppskrift i Juleboken til Hellstrøm. De skal ikke kjevles ut før til helgen, men jeg klarte ikke å vente så jeg måtte prøvesmake en. Nydelig!! Dette er en oppskrift som bare må prøves!



Det som fristet aller mest var at han anbefaler å spise pepperkaker med Stilton (ost) og Portvin. Høres ut som en vinner spør du meg!



Oppskrift

200 g sirup (1 1/2 dl)
200 g brunt sukker
200 g smør
2 egg
500 g hvetemel
1 ts malt ingefær
1 ts malt kanel
1 ts malt nellik
1 ts malt kardemomme
1 1/2 ts bikarbonat (bakepulver på godt norsk...)
1 ts tørket og malt pomeranskall (eller sitron/appelsin)

Pepperkakedeigen må lages dagen før den kjevles.

1) Kok opp sirupen og hell den varm over smøret og sukkeret, og rør til massen er kald.
2) Tilsett egg og alt det malte krydderet. Løs bikarbonatet i litt vann og bland dette inn.
3) Bland inn hvetemelet og arbeid til en fast og homogen masse. Ha den i en keramisk eller tupperware-bolle. Sikt hvetemel i bunnen av bollen og over deigen og dekk med ett kjøkkenhåndkle. La deigen stå over natten før du kjevler den ut.
4) Del deigen i to kjevle ut i to omganger på ett bord hvor det er siktet et tynt lag med hvetemel. Kjevl til passe tynne lag (ca. 2 mm).
5) Stikk ut former eller figurer.
Pepperkakene stekes på stekebrett med bakepapir på ca 200 grader i ca 8. minutter. La dem avkjøles på platen.

5 kommentarer:

CosiFanTutta sa...

Heisan du, jeg så Stilton og portvin og sprang til.....

Stilton og portvin er en sleger! Nydelig! Liker spesielt den smørbare Stiltonosten på krukke, milde himmel for en nytelse....

Flotte kakeformer på innlegget under, nesten like fine som på mitt nyeste innlegg :o)

Lykke til med baksten!
Ha en fin kveld

Hjemme hos Vibeke sa...

Hjemmelagde pepperkaker er nå alltids best. Hjemme hos oss blir det nok IKEA-pepperkakedeig. Tipset om Stelton, portvin og pepperkaker skal jeg jammenmeg ta med videre:)

Torilpia sa...

Hørtes faktisk godt ut spør du meg .. gjør jo pepperkakebakingen litt gøyere for oss voksne da :o)

Hellstrøm er "kul" han .. hehe ..

Ha ei super ny uke! Klem!

lavendel mio sa...

Innlegget ditt passet akkurat no,har leita etter god pepperkakedeig, så denne skal jeg prøve.Ser veldig gode ut pepperkakene.
Ha en fin dag:)

Anonym sa...

Lurte bare på om det ikke skal være pepper i oppskriften?! ;)