torsdag 4. februar 2010

Der det er Hjerterom er det husrom...


Jeg har tidligere fortalt om en ny kafe` som har åpnet i kultursenteret i Bodø. Kafeen heter Hjerterommet og  er ikke bare en helt herlig kafe`, men selger også masse lekkert interiør og lokale varer. Som om ikke det er nok (hvilket man skulle tro!!), er også betjeningen helt fantastisk. De lager nydelig mat, går rundt og prater med folk og driver stedet på en måte man sjelden ser i dag. Jeg ser for meg at det var slik lokale handelsteder ble drevet i "gamledager".

Jeg har ikke tatt noen bilder der (fotografen Les: mannen, har ikke vært med dit), men jeg skal spørre om lov neste gang jeg er der så jeg kan dele litt av opplevelsen med dere.

 

Sist jeg var der føler jeg at jeg fikk både i pose og sekk. Nydelig mat, deilig te, tips om ett gratis piano (som jeg har fått i hus) og krukker til kaffeampullene + nydelige knotter som skal brukes på to nattbord (to be continued...).

Sist men ikke minst fikk jeg kjøpt med meg brødkrydder fra Judiths Urtehage i Lofoten. Just nu står rundstykker, hvor jeg har brukt dette krydderet, til heving på kjøkkenet.

Her er oppskriften jeg har brukt.

Rundstykker med Brødkrydder

Ingredienser:
50g. gjær
50g.smør, smeltet
7dl.lunkent vann
1 egg
1/2 ss.salt
1ss.sukker
1/2kg. hvetemel
1/2kg.sammalt fint hvetemel
2 ts brødkrydder (kan sløyfes)


Tilberedning:
1. smelt smørretog bland det i vannet (37gr)
2. ha gjæren i,tilsett egget.
3. bland alt det tørre og rør til en smidig deig
4. la forheve 30 min.
5. deles i små klumper ,trilles til "boller"
6. la etterheve 30 min.
7. stekes på 225gr. i 15 min


I morgen er det fredag!!!

Klem ;-)

2 kommentarer:

Dronning Maud sa...

Spennende med brødkrydder..har aldri hørt om det før:)

Drømmedama sa...

Gleder meg til å få titte inn og se hos HJERTEROMMET, virker som et veldig koselig sted. Kos dere med helgen...Klem